Arkelwonen – In de media – Koop Lokaal

Van woonwinkel naar wereldplek

Sfeer, sfeer, en nog eens sfeer. Tel daarbij warmte en vriendelijkheid op en je hebt een prachtgesprek! Arnold en Jannie de Pijper zijn vorig jaar ‘verhuisd’ van de winkel in Arkel aan het Raadhuisplein naar hun eigen huis in het Rietveld waar ze al 21 jaar wonen. Hoe het allemaal zo gekomen is vertelt Jannie, aangevuld door haar echt- en passiegenoot Arnold. Huiselijk is het in elk geval en wat gelijk opvalt als je binnenkomt is de originele inrichting waardoor je het gevoel hebt in een andere wereld binnen te lopen. Om over het reuzefijne uitzicht nog maar te zwijgen!

Hoe gaat dat nu, wonen en werken combineren? Jannie zegt daarover: “Wij zitten hier in juni precies een jaar en eerlijk gezegd voel ik mij bevrijd zonder winkel waar wij van 08.30 tot 18.00 uur, vijf tot zes dagen in de week, paraat stonden om woonadviezen te geven. Van zes man personeel zijn we naar vijf teamleden gegaan, inclusief ons tweetjes. Van gemiddeld 60 uur werken naar drie dagen open van donderdag tot en met zaterdag. Met gemotiveerde klanten die van hun huis echt hun paradijselijke thuis willen maken. In een woonhuis oriënterend kopen is zó anders dan in een winkel omdat je elke stijl gelijk in een herkenbare woonomgeving ervaart en niet opgesteld ziet staan in een winkelruimte die qua afmetingen en indeling anders is dan een woning.”

De ouders van Arnold kwamen in 1970 vanuit Piershil naar de woninginrichtingswinkel in Arkel. Het ondernemersvak is Arnold aan de keukentafel meegegeven en ook Jannie heeft ondernemersbloed meegekregen van haar vader, Paul van Toor uit Hoogblokland. Op hun website noemen ze zichzelf de ‘Eigen Wijze Interieurstylisten’ van ArkelWonen en Arkelsol. Na een rondleiding in hun stijlvol ingerichte huis -hoe kan het ook anders- en tevens showroom van de begane grond tot de nok, bruis je van de ideeën om het thuis ook aan te gaan pakken. Meubels, eigentijdse vloeren, zonwering, verf, behang, verlichting, therapeutische matrassen en bijzondere woonaccessoires; het ziet er allemaal even bijzonder uit. “Hoe druk of hoe rustig je het houdt, dát bepaal je helemaal zelf”, merkt Arnold op.

Arnold en Jannie hebben een missie; zij zien hun passie als een morele plicht om hun stek te delen omdat er meer is in het leven dan alleen werken. Het zijn verbinders pur sang die goed kunnen luisteren. Arnold zegt daarover: “Overal kan je kopen, maar echte aandacht voor het echtpaar waar de kinderen uit huis zijn, een samengesteld gezin of gezinnen met veranderde prioriteiten, vind je niet overal. Wij observeren mensen om te komen tot het allerbeste advies; hoe praten mensen, wat hebben ze aan, wat nemen ze mee, hoe laten ze hun foto’s zien. Daar kun je al zoveel uithalen. Uiteindelijk gaat het om de klik omdat je interieur een afspiegeling is van wie je bent. Wij verkopen geen problemen; wat is interessant voor jou, dát is ons uitgangspunt.” Jannie vult aan: “Elk adviespakket dat wij -na het (gratis) oriënterende gesprek- verkopen, is een praatplan en als je besluit dat door ons uit te laten voeren, dan krijg je je investering evenredig terug. Uiteraard doe je over de uitvoering net zo lang als je zelf wilt. Denk aan een lichtplan, kleurenplan, muren-, stoffen- en materialenplan, schetsindeling, meubelen- of een kastenplan; wij nemen je aan de hand met onze vakkundige ervaring en je beslist zelf.”

Van ’Koop Lokaal’ worden ze blij omdat leefbaarheid in een dorp en omstreken heel belangrijk is vanwege de dorpssfeer. Arnold: “Met elkaar zorg je ervoor dat je graag op het dorp blijft, je bent moreel verplicht om daaraan mee te bouwen. Dat is ook de reden waarom wij ‘Business Corner Arkel’ (zie onder) opgestart hebben; het is namelijk zó lastig voor een starter om te beginnen met alle initiële kosten die daarbij komen; zó behouden we de verbinding in het eigen dorp en binnen de gemeente. Zelf kopen we ook in het dorp en plaatsen we opdrachten waar mogelijk. Je moet elkaar wat gunnen. Misschien is het soms verleidelijk om via internet iets te kopen maar een persoonlijke koopervaring kan toch niet tippen aan een onpersoonlijke service? Mensen vergeten vaak welk cadeau ze van je hebben gekregen maar onthouden wél het gevoel dat je ze gaf.”

Die verbondenheid met de Arkelse gemeenschap en ook met de wereld komt nog een keer naar voren als Jannie aangeeft dat ze alle mensen, en vooral kinderen, meer liefde en respect gunt. “Als mensen met verschillende achtergronden nu eens met elkaar gaan eten in plaats van oordelen over elkaar, dan deel je ook elkaars denkwijzen. Verander de wereld, begin bij jezelf en daarom zijn wij vanuit hier verder gaan werken want zo kunnen we de wereld wat mooier kleuren”.

Maak online een vrijblijvende afspraak en ga daarna gewoon langs want hoe beeldend dit mooie ondernemersverhaal ook is, in het echt voelt het altijd beter omdat je sfeer nu eenmaal moet beleven.

Als je niet kunt wachten met starten omdat je ondernemersbloed borrelt!

‘Business Corner Arkel’ (BCA)is een nieuw verzamelgebouw op de plek waar ArkelWonen en Arkelsol zat. Het idee achter dit verzamelgebouw is om werken, winkelen en eventueel wonen in het souterrain te combineren. Op een prachtige locatie midden in het dorp zijn van één winkel vijf ‘kleine’ werk- en winkelruimtes gemaakt.

Inmiddels hebben drie nieuwe ondernemers zich hier gevestigd waarmee ze de aantrekkingskracht van het dorp Arkel versterkt hebben.

Op de hoek van het Raadhuisplein 2 is gratis parkeergelegenheid voor de deur! Dochter Zonna is beheerder van BCA en eigenaresse van www.BellezzaByZonna.com.

Zonna is een wimper- en wenkbrauwartist (PMU); in haar Academy leidt ze cursisten op in de beautybranche.

Op www.businesscornerarkel.nl is meer informatie te vinden over bezoek, bezichtiging en inschrijving. Er zijn namelijk nog drie ruimtes beschikbaar.

Artikel – juni 2024