Arkelwonen – eigenaars wonen in ‘showroom’

ARKEL • Het familiebedrijf Arkelwonen is na 53 jaar een gevestigde naam in de regio. Al 25 jaar werken Arnold en Jannie de Pijper samen in de zaak en kunnen klanten zomaar binnenlopen voor interieuradvies. Toch komt daar nu na al die jaren verandering in. Arnold en Jannie hebben de winkel aan het Raadhuisplein in Arkel verplaatst. Zij verkopen en adviseren met 4 medewerkers voortaan 250 meter verderop: op afspraak, vanuit hun eigen huis. En dat is voor sommige klanten even wennen, als we interieurstylist Jannie mogen geloven.

Al in de tuin wordt duidelijk waarom Arnold en Jannie gekozen hebben om vanuit huis te gaan werken. “Kijk om je heen. We hebben een prachtige tuin, waar wij graag zelf in werken. Dit willen we graag met de mensen delen. Hier staan tuinmeubelen die we ook verkopen. Ga er maar op zitten, ook na een plensbui zoals zojuist, zijn ze zo droog, want ze zijn van speciaal koord. Hier kan ik dat laten zien en in de showroom kon ik dat alleen maar vertellen”, vertelt Jannie met een aanstekelijk enthousiasme. In de coronatijd ontdekte het echtpaar dat ze hun bedrijf op een andere manier vorm wilden geven. “De coronatijd was echt een eyeopener. Klanten kwamen toen op afspraak. Daardoor had je meer tijd en aandacht per klant. Als iemand voor iets specifieks naar de winkel kwam, dan dacht ik soms wel dat ons beddengoed of badgoed daar mooi bij zou passen, maar omdat ik al door moest naar de volgende afspraak, bracht ik dat dan niet ter sprake. Of mensen vroegen of ik bij hen thuis naar het resultaat kwam kijken, maar daar had ik geen tijd voor. Ik voelde me daar soms schuldig over, want ik had het idee dat ik soms mijn werk maar half deed.

Nu we de winkel verhuisd hebben, weten we precies wie er komt. We kunnen voor een vervolgafspraak alles voorbereiden en de kleurstalen van de vloeren, wanden, ramen en meubels alvast klaarleggen. Deze woning heeft diverse vertrekken met ramen en op ieder raam kunnen we één een of meerdere producten laten zien.” Jannie springt op. “Voor dit raam hangt een vouwgordijn, waarbij je nu de transparantie echt kunt zien. En hier hangt een elektrisch bedienbaar product. Zoals bij deze tuindeur met 3 producten, waaronder een frame systeem, kunnen we in de realiteit tonen dat dit prima samengaat. In de showroom was dit minder realistisch door de kleine staaltjes en kunstlicht. Nu kunnen we vele producten, zoals bijzondere verlichting, in de werkelijke situatie laten zien. Maar ook verf en de nieuwste behangsoorten zijn in de nieuwe stijlkamers in het groot te zien. De matte wandverf is afneembaar en zeer sterk. We testen alles namelijk eerst zelf.

Ons huis staat op een historische plaats, in het voormalige hof van het Oudehage klooster van Arkel. Te mooi om voor jezelf te houden…” Hoewel klanten vragen hebben over dit nieuwe concept en ze aan deze nieuwe werkwijze moeten wennen, reageert eigenlijk iedereen die bij ons is geweest positief. “Klanten vinden dit fijn. Ze ervaren rust en onverdeelde aandacht, niet gestoord door andere klanten, vervoerders of vertegenwoordigers.  Er is ruimte en tijd voor écht contact. Misschien dat deze nieuwe situatie ook wel een drempel opwerpt voor sommige mensen. Maar iedereen mag binnen komen kijken, met een berichtje van tevoren. Alles wat we eerder aanboden, doen we nu nog steeds.  Voor een gratis en geheel vrijblijvend oriënterend gesprek of om inspiratie op te doen. Onlangs hebben we een oudere vaste klant opgehaald om keukenvinyl en een vloerkleed uit te kiezen. Hierna hebben we haar weer thuis afgezet en direct meegekeken of het de juiste kleuren waren en de maten opgenomen.  Ze vond het een erg leuk uitje. We beseffen heel goed dat we ons succes te danken hebben aan deze persoonlijke aandacht, kwaliteit en service. We hebben met deze verandering bewust voor onszelf gekozen en hier wordt ook de klant alleen maar beter van.”

Bron: Het Kontakt 31-08-2023